Projevuje se na dětech v souvislosti s covid-19 nervozita? 8 tipů, jak pomoct

To, že se najednou ocitnou v prostředí, kde se musí chovat dospěle, kde se všechno jeví děsivě a nevyzpytatelně, může být znepokojující zejména pro ty děti, které se bojí o své kamarády a rodiny, mohou mít obavy, zda budou mít dostatek jídla, nebo se cítí nesvé s myšlenkou, že budou několik týdnů uvězněny ve svých domovech.
Tým klinických psychologů pod vedením Dr. Emmy DeCicco, hlavní klinické psycholožky zařízení The Dash – Healt Hub v Perthu, zpracoval několik praktických rad a strategií, které jsme se rozhodli sdílet.

  1. Vytvořte komunikační kanály mezi pečovatelem/pečovatelkou a dítětem/dětmi. Dr. DeCicco radí, abyste si vybrali tiché a bezpečné prostředí a zvědavě zjišťovali, co dítě/děti ví o koronaviru a jestli mají nějaké pochybnosti/obavy nebo otázky. Některé děti možná nebudou umět své pocity pojmenovat, takže se jich můžete zeptat, jestli se cítí šťastně, nebo je nechte nakreslit obrázek či vyjádřit své pocity pomocí hraček. Cítit strach nebo nervozitu, když se děje něco hrozného a nepředvídatelného, je normální u dětí i dospělých.
  2. Normalizujte jakékoliv obavy nebo strach pomocí empatie. „Je úplně normální cítit obavy a strach a můžeš o tom se mnou klidně mluvit“, „Taky se občas cítím vystrašený/vystrašená, stejně jako všichni ostatní, ale to je v pořádku, protože já jsem tu, abych se o tebe postaral(a)“. Pokud se objeví strach nebo obavy, mluvte o a) tom, co cítí uvnitř jejich těla (motýlci v břiše atd.) a b) jak se cítíte, když zažíváte nervozitu nebo úzkost.
  3. Promyslete nápady, které dítěti/dětem pomohu se cítit bezpečněji, jako např. že si můžou s někým promluvit, že můžou zhluboka dýchat, co potřebují, aby se právě teď cítily bezpečněji atd.
  4. Buďte klidní a věcní. Děti nejlépe reagují na to, když jsou jim poskytnuty informace přiměřené věku. Nezapomeňte, že byste se měli držet faktů, kterým jsou schopny porozumět, jako např. „koronavirus je bacil, který můžete chytit stejně jako nachlazení, a pro mnoho lidí je to skoro jako být nachlazený“.
  5. Omezte vliv médií, která šíří paniku. Tento typ získávání informací je nekontrolovatelný a neužitečný a u dětí vede velmi často k tomu, že v nich posiluje strach.
  6. Podporujte je v pravidelných hygienických návycích, jako je „mytí rukou, abychom odehnali všechny bacily“, a omezte kontakt s těmi, kteří jsou nemocní, ale vysvětlete jim, že „to je to, co děláme se všemi bacily, nejen s koronavirem“.
  7. Udržujte s dětmi komunikaci a podporujte je v tom, aby mluvily s pečovateli/dospělými, a ptejte se jich, jestli nemají nějaké otázky.
  8. Pokud dítě/děti vykazuje/vykazují i přesto trvalou úzkost (např. odmítají chodit do školy, dlouhodobě cítí strach, mají opakující se noční můry, jejich prostěradlo je nezvykle propocené atd.), potom vyhledejte profesionální pomoc všeobecného lékaře nebo psychologa.

Kontakty pomoci

Linka bezpečí
tel.: 116111  
e-mail: pomoc@linkabezpeci.cz

Dětské krizové centrum
tel.: 777715215, 241484149 

Linky důvěry
nonstop linka důvěry: 241484149, 777115215 
nonstop linka Rizika kyberprostoru: 778510510
internetové poradenství: problem@ditekrize.cz
skype, online hovory: ld_dkc, po–čt 14–22, pá–ne 10–22 
chat: www.elinka.iporadna.cz Pá a Po 14–18, So a Ne 9-13 a 14-18

Veřejný ochránce práv
tel: 542542888
e-mail: deti@ochrance.cz